Nuffnang Head

Sunday, February 13, 2011

Hukuman rotan


Hukuman rotan sepatutnya dilaksanakan hanya sebagai pilihan terakhir

Posted on February 11, 2011, Friday
KUCHING: Hukuman merotan sepatutnya hanya dilaksanakan sebagai pilihan terakhir selepas amaran, kaunseling, memanggil ibu bapa ke sekolah dan tindakan menggantung pelajar daripada sekolah.
Menteri di Pejabat Ketua Menteri Datin Fatimah Abdullah berkata, ia (merotan) sepatutnya bermaksud untuk menghukum dan bukannya mengakibatkan kecederaan.
“Sebelum merotan, sepatutnya hukuman lain dijalankan. Pelajar sepatutnya diberi nasihat dan kaunseling… tetapi sekiranya kesalahan diulangi, pihak sekolah sepatutnya bertindak memanggil ibu bapa ke sekolah atau menggantung pelajar dari sekolah,” kata-nya.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung kes dua pelajar  sekolah berasrama  Nicholas Novy Gumbang dan Sylvester Ansam Stephen yang dirotan oleh ketua warden disebabkan gagal mengisi borang permohonan untuk menduduki asrama.
Sekiranya hukuman rotan mesti dilaksanankan,  guru mesti mengikut garis panduan untuk menjalankan hukuman tersebut, tegasnya.
Menurutnya, hukuman merotan adalah hukuman untuk kesalahan tertentu sahaja dan tidak dijalankan sewenang-wenangnya.
Aktivis sosial Dr Johnny Kieh ketika mengulas mengenai insiden tersebut berkata Gumbang Tegap (ayah Nicholas) telah membuat laporan polis di Sibu dan menghantar anaknya dan Sylvester ke Hospital Sibu untuk pemeriksaan.
Menurut Johnny, sepucuk surat telah dihantar kepada Perdana Menteri dan Kementerian Pelajaran untuk menggesa satu siasatan dijalankan.
Satu salinan surat ber-kenaan turut dihantar kepada pengarah Jabatan Pelajaran Negeri dengan disertakan laporan polis dan laporan kesihatan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Body